1st stop Moscow ! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Eline Euwe - WaarBenJij.nu 1st stop Moscow ! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Eline Euwe - WaarBenJij.nu

1st stop Moscow !

Blijf op de hoogte en volg Eline

14 September 2013 | Rusland, Moskou

Hallo lieve allemaal,

Na een uitgebreid afscheid in Eindhoven waar heel Team Euwe en van Wissen werden gerepresent en heel wat traantjes werden weggepinkt (je zou denken dat ik uitgezonden werd naar de oorlog), gingen Kasha en ik op weg naar Utrecht. Na een frietje en frikandel van Fretje Plek (want die hebben ze niet in Rusland), hop hop in de Euronight Train richting Warschau. We stonden in Utrecht op perron 14B, maar het had net zo goed perron 9 3/4 kunnen heten uit Harry Potter. De Hogwarts Express reed voor en een ietwat groezelig uitziende conducteur stapte uit.

Aangezien er verder niemand in de trein stapte, keken Kas en ik nog eens goed om ons heen en stapten op hem af en lieten de tickets zien. ''Warszawa? yesch yesch...'' zei de conducteur en grijnsde met een mond waar toch zeker drie, al dan niet vier tanden uit mistte. ALL ABOAAARRDD! No time to think, Kasha en ik sprongen de trein in en haastten ons naar onze cabine. Daar aangekomen werden we overspoeld met luxe, zoals een wastafel, crossaintjes en elektriciteit. Nou, dat hielden we wel vol tot aan Warschau!

In Warschau aangekomen stapten we over op de trein naar Moskou, die toch een stuk minder luxe was dan de eerste. Het onderste bed hing aan de scharnieren los en we creeerden op die manier een soort van wipwap, waar we ons de rest van de reis mee konden vermaken. Maarr de trein vertrok nog niet, want onze tickets klopten niet volgens de niet Engels sprekende conductrice, en terwijl wij met handen en voeten probeerden uit te leggen dat ze toch echt WEL klopten, paste zij het welbekende principe van ''stug Russisch blijven praten alleen dan op een sneller tempo en harder schreeuwen''. Nadat het een hele scene werd, waar alle Russische vrouwtjes in pyjama op de smalle treingangen van konden meegenieten, hielp gelukkig een Russische medepassagier ons uit de brand; na nog een keer te checken klopte het gelukkig en mochten we blijven. Off to Moscow!

Maar die treinreis ging niet vlekkeloos, op een gegeven moment kwam de trein ruw tot stilstand en begon van voor naar achter te schuren (denk daar verschrikkelijke geluiden bij). Twee mannen met hesjes renden de trein in en kwamen onze cabine in, want het probleem zat apparently onder Kasha's bed. Opnieuw waren wij EntertainmentOntheTrain voor de Russische passagiers. Na heel wat putdeksels en kabels eruit te hebben getrokken, voelden we de trein opeens omhoog gaan. ''Kas, volgens mij hangt onze hele coupe 1 meter in de lucht.'' ''Ach Eline vast niet'' ''Kijk eens uit het raam'' HOLY SH*T'' Okay... the train was definitely broken! Maar na een stop van 2,5 uur in een soort van las-bouwplaats, kwam onze Friendly Russian Guy ons vertellen dat de wielen van de trein werden vervangen wegens een ander spoor in Rusland. Ahaaaa! Good to know. Hij vertelde dat ze dit twee keer per dag deden, gekke henkies.

Nadat we EINDELIJk verder konden rijden, reden we maar tien minuten, waarna er een inval van de Russische douane werd gedaan, inclusief bijbehorende drugshonden. lange leren jassen en norse blikken. Kasha en ik bleven maar gewoon heel stil zitten terwijl de cabine overhoop werd gehaald. Maarr alles kwam goed toen Friendly Russian Guy ons savonds uitnodigde in de Restaria Wagon, waar we heerlijk Russisch Baltika-bier (aka Schultenbrau) en Russische soep hebben gegeten (aka vlees met water).

Met de goeie wielen kwamen we aan in Moskou, waar we drie kwartier onze taxi chauffeur hebben lopen zoeken, die ons uiteindelijk naar ons hostel bracht. Daar aangekomen installeerden we ons in onze 10 prs dorm en waagden ons in het stadsleven van Moskou. We liepen een heeel groot park binnen waar veel festiviteiten waren en heel toevallig: een Nederlandse expositie en optredens van Nederlandse bandjes! Het was blijkbaar een uitwisselingsproject, erg leuk om te zien. Daarna door half Moskou gewandeld, waar we een hele grote rode (Sjakie & de) chocoladefabriek tegenkwamen, mega-kathedralen en tempels. Een pubcrawl op de zaterdagavond was erg gezellig en deed ons ook het Russische nachtleven kennen. Ik voelde me zwaar underdressed in mijn spijkerbroek (Russische vrouwen zijn echt barbiepoppen), maar niks wat wat Bavaria biertjes gemengd met Russische vodka niet kunnen verhelpen. Het was echt TOP! Russische nachtclubs zijn striptenten, circusacts en show-cases in 1, we keken onze ogen uit.

De volgende dag en de dag erna zijn we naar de Basilius cathedraal gegaan (die met die gekke torentjes) en het Kremlin en het Rode Plein. Het was heel mooi, alleen regende het dat het goot en op een gegeven moment werd je er wel een beetje simpel van om constant in de stromende regen rond te banjeren. De vodka hield ons warm, maar mijn tenen waren past the points of no (warm) return. sAvonds in de metro naar alle mooie prachtige supersjieke metro stations. Al die stations zijn van marmer en sommige stations zijn wel 42 meter onder de grond en dienden als bunkers in WO II.

Volgende dag hadden we minder geluk, de hele dag in de regen lopen zoeken naar het Gorki Park en het Hermitage, en allebei niet gevonden. Na pure verstening en verkouwing hadden we de zoektocht maar opgegeven en zijn we koffie gaan drinken en boodschappen gaan doen voor de trein. Want MORGEN jaja, gaan wij naar de Transsiberie Express woootwooootttt !! Moskou was ZUPA COOL, wij zijn klaar voor de volgende reis! Nostrovje! (=Proost!)

To be continued....

• 25 September 2013 - 20:39

MAriëtte:

Lieve Pien,

Wat een machtig mooi en af en toe hilarisch verhaal. Je had het al telefonisch verteld: wat idioot, om dagelijks die treinwielen te wisselen. Kunnen die sporen niet op elkaar worden aangepast?
    Wij zijn blij dat alles goed met jullie gaat en dat jullie zo heerlijk genieten (meestal dan!). Have fun, we skypen. Liefs mama en Klaas

• 25 September 2013 - 21:38

Johannes Wiersma:

Schitterend om zo met je mee te reizen. Best wel spannend allemaa!? We wensen jullie veel plezier tijdens je reis en zullen je verslagen zeker op de voet volgen. Leuke stijl van schrijven.

Groeten van Jantine en Johannes uit Surhuisterveen

• 27 September 2013 - 13:11

Mad Marty:

Supervet pienie! Keep us up to date

• 30 September 2013 - 13:19

Bonita:

Bonietje! Klinkt al als een heel avontuur haha ben heel benieuwd naar wat er allemaal nog komen gaat! Wil alles horen :) Geniet ervan!! X